Hvad kendetegner Børnehuset i Hasle

Pædagogisk profil:

Vi er et Børnehus med god plads til forskellighed, rummelighed og anerkendelse. Vi har højt til loftet og er imødekommende og nærværende voksne, som medinddrager og følger børnenes spor. Vi har forskellig uddannelsesbaggrund og vi er ofte på kursus eller uddannelse. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, vi skaber rammer og overskuelighed i børnenes hverdag. Fællesskabet mellem børnene er i fokus; det er i fællesskabet, at det enkelte barn får mulighed for at lege og lære. Vi bygger på et teoretisk fundament som bl.a. omhandler at børn skal lære for at trives. Derfor er det vigtig at vi skaber en hverdag, hvor børnene bevarer lysten til både at lege og lære, og være en del af fællesskabet. Børnene er fordelt på fire stuer; to vuggestuer og to børnehavegrupper. På stuerne er børnene inddelt i mindre grupper, som skal sikre ro, nærhed og overskuelighed. Her har vi voksne særligt øje for det enkelte barn og det tætte samarbejde med forældrene. Samtidig har børnene i vores hus mulighed for at lege og lære på tværs af alder. Vi tillægger stor betydning, at børnene lærer af hinanden. Samarbejdet mellem forældre og personale har afgørende betydning for børnenes trivsel og udvikling. Forældrene ser vi som eksperter i deres eget barn og  vi har et forældreråd, der er med til at arrangere og holde traditioner i hævd. Det gælder arbejdsdage, sommerfest, påske arrangement og andre begivenheder hvor hele familien kan deltage. Medlemmer af forældrerådet giver gerne en hånd med, ved særlige lejligheder.  Personalet har en generel viden og uddannelse om børns trivsel, udvikling, læring og dannelsesprocesser. Det er et stort ansvar og samtidig en glæde, at give børnene udfordringer og rammer, så de kan udvikle sig på alle områder fx, personligt og socialt, samt sprogligt og motorisk. Børnene får brugt sig selv i vores fantastiske natur hvor de lærer gennem kulturelle traditioner. Vi tilrettelægger den pædagogiske hverdag omkring årets og naturens gang, det giver forudsigelighed og genkendelse. Vi kan se, at læringsmiljøerne skærper børnenes nysgerrighed, deres kreativitet og indbyder til begejstring. Bornholms regionskommunes grundværdier og børnepolitik, samt ”Den Styrkede Læreplan”, hjernen og hjertet og sprogtrappen, er nogle af de inspirationskilder, som danner grundlag for, at vi alle oplever et godt samarbejde.

Vores hus:

Vi har et dejligt stort, lyst og imødekommende hus, vi betragter alle rum og rammer som læringsmiljøer. Det skal være rart at træde ind i vores hus og alle skal føle sig velkomne.
Her er mange rum, så der er plads til både stille og vilde lege, samt forskellighed.
Vi har et stort fælleskøkken, hvor vores madmor laver mad til børnene.

Vores legeplads:

Legepladsen er vores ”uderum”. Vi er så heldige, at have en dejlig stor og meget varieret legeplads. Vi har nyindkøbt bålplads/ multihytte, hvor det muligt at lege, lave mad, udforske og tale sammen. På grunden er der plads til at grave, cykle, gemme sig i buskene, sidde og læse. Vi udvikler og lære på legepladsen og der opstår venskaber og spændende lege.

Vores nærmiljø:

Vi ligger tæt på by, skov og strand. Det er skønt for børn og voksne, at have så mange muligheder lige ved hånden. Vi oplever os som en vigtig del af vores lokalsamfund og har samarbejde med dagplejen, skolen, SFO, plejehjemmet og lokalsamfundet. Vi kan på den måde være med til at skabe samfundsmæssige dannelsesprocesser i børnenes liv. Vores børn går bl.a. Lucia og slår katten af tønden på plejehjemmet og hvert år ser vi 3.klasserne opføre krybbespil i kirken.

Link til Hasle By: www.hasle.dk